Предложение

На 15 април Институтът за пътна безопасност предложи на министър-председателя на Република България мерки за ограничаване на пътнотранспортния травматизъм по време и след приключване на извънредното положение. 

ДО
МИНИСТЪР- ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

  Г-Н БОЙКО БОРИСОВ

 София 1594,
бул. „Княз Александър Дондуков“№1

            

УВАЖАЕМИ Г-Н БОРИСОВ,

    През месец април
Институтът за пътна безопасност проведе изследванe на пътнотранспортния
травматизъм, отчитайки въведеното на 13 март 2020 г. извънредно положение. Oт него става видно, че през първите 3
месеца на 2020 г. имаме значително намаление от 25% на жертвите и ранените по
пътищата,
в сравнение със същия период на 2019 г., като само за март това намаление на жертвите е близо 40%.

     Пандемията COVID-19 и въведеното извънредно
положение в Република България намалиха значително трафика на превозни
средства, което даде и своите положителни измерения. За първи път страната ни
има възможност да се доближи до зададените цели в “Националната стратегия за
подобряване безопасността на движението по пътищата на Република България 2010
г.-2020 г.” цели, а именно 50% намаление на загиналите и ранени в следствие на
ПТП.

Бедствието, каквото е и разпространението на COVID-19, е
рядко очаквано и последиците са трудно предвидими, но рано или късно същото ще
премине. Важното според нас предстои и то е свързано с отмяната на извънредното
положение и възобновяването на автомобилния трафик. Рязкото нарастване на
интензивността в пътното движение, без да са взети преди това необходимите
превантивни мерки, може да доведе до рязко влошаване на пътнотранспортната
обстановка и увеличаване на пътнотранспортните произшествия със загинали и
ранени. Необходимо е да бъдат набелязани пакет от адекватни мерки, които да
бъдат приложени незабавно.

В тази връзка от Института за пътна безопасност
предлагаме :

  • Преглед
    на списъците с участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия на
    територията на страната и незабавно отстраняване на дефицитите, свързани с
    пътната безопасност, на местата, в които се очаква рязко нарастване на
    интензивността на движение.
  • Привеждане
    в съответствие с нормативните изисквания на хоризонталната и вертикалната
    маркировка, и възстановяването им в случаи на липси.
  • Възстановяване
    на разрушеното асфалтово покритие и възстановяване на системите за активна
    защита, като еластични огради, предпазни парапети и др. по пътищата, където се
    очаква най-голямо натоварване;
  • движението
    на тежкотоварните МПС да бъде ограничено в най-натоварените часове;
  • Във
    времето на възстановяване на пътното движение, ограничаване на
    пътно-строителните ремонти или временното им замразяване като бъдат обезпечени
    с необходимата сигнализация.
  • Осъществяване
    на проверка на участъците от пътищата с временна организация на движението за
    състоянието на временната сигнализация и проверка дали създадената на пътя
    организация на движението отговаря на одобрените планове за временна
    организация на движението.
  • След
    отпадане на ограниченията, организиране на засилен контрол  върху поведението на участниците в пътното
    движение от страна на контролните органи на МВР и МТИТС.

15.04.2020 г.                                                                      

София                                            

Екип на Институт за пътна безопасност

Анализ

Сравнителен анализ на пътнотранспортния травматизъм по време нa извънредно положение

Институтът за пътна безопасност проведе изследванe на пътнотранспортния травматизъм, отчитайки въведеното на 13 март 2020 г. извънредното положение.

Изследването обхваща периода на първото тримесечиe на годините 2018, 2019 и 2020, като база за сравнение са годините 2012 и 2013, през които има най-малко жертви и ранени за периода 2010 г. – 2020 г.

Фиг.1- загинали Q1 2020

На фиг. 1 са представени резултатите от изследването, видно от които за първите три месеца на 2020 г. загиналите от ПТП са 85 души, което е с 24 % по- малко, отколкото за същия период на 2019 г., като цифрите говорят оптимистично за сериозно намаление на жертвите дори спрямо 2012 г. и 2013 г.(постигнати са най-добри резултати за намаляване на пътнотранспортния травматизъм). За месец март 2020 г. жертвите от ПТП са 26, като процентното намаление е 39% в сравнение с месец март 2019 г., което е на нивото от месец март 2013 г. Ако извънредното положение се запази до 13.05.2020 г. се очаква намалението на жертвите от ПТП на годишна база да достигне 20% или 484 загинали от ПТП спрямо 628 за 2019 г.

От фиг. 2 се вижда, че за първите три месеца на 2020 г. ранените от ПТП са с 9 % по-малко, отколкото през първото тримесечие на 2019 г. За месец март 2020 г. ранените са 383, като през март 2019 г. са 597 или намалението е с 36%. Въпреки сериозното намаление, ранените лица за първите 3 месеца на 2020 г. са с 10% повече от ранените лица за трите месеца на 2012 г.

Фиг. 2- ранени Q1 2020


Пандемията COVID-19 и намаленият във връзка с въведеното извънредно положение в Република България трафик на превозни средства имат и своите положителни измерения. За пръв път страната ни има възможност да се доближи до зададените в “Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на Република България 2010 г.-2020 г.” цели – 88 загинали и 6363 ранени през 2020 г.

Всяко бедствие, каквото е и разпространението на COVID-19, е рядко очаквано, а последиците са трудно предвидими. Правителствата на държавите вземат мерките за намаляване броя на жертвите ad hoc. Не така стои въпросът с последиците от неизграждането на безопасна транспортна система – основен фактор за предотвратяване на пътни произшествия с фатален край. Основната цел на Института за пътна безопасност и на програмата „Мисия нула“ остава изграждането на безопасни пътища и нула жертви на пътя.

Екип на Институт за пътна безопасност

СТАНОВИЩЕ

Относно пореден инцидент с трамвай на територията на Столична община

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

За по-малко от три месеца в столицата станаха поредица от тежки инциденти, където хора бяха блъснати и дори имаше убит човек след ПТП с трамвай. Всичко това се случва на фона на 100% увеличаване на жертвите само за две години. При всички предходни инциденти Общината отричаше вината за лошата обстановка да е на администрацията. Днес след поредния инцидент обаче трябва всички да си дадем ясно сметка, че са налице всички индикатори за много сериозен, тежък и систематичен проблем не само с пътната безопасност като цяло в град София, а и с лошото и неефективно управление на масовия обществен градски транспорт.

Проблемите с травматизма не мога да бъдaт отлагани за по-късно и за по-нататък, те не търпят отлагане. Несвойствените оправдания като това, че няма назначен зам.-кмет по транспорта, или че той скоро е встъпил в длъжност, са неадекватно оправдание, за което гражданите плащат с живота и здравето си. Изчакването да минат тези или онези избори, да се назначи този или онзи човек, някъде там в бъдещето не решава проблема, а го задълбочават просто защото го отлагат.

Екип на Институт за пътна безопасност

СТАНОВИЩЕ

Относно: Проблемите свързани с въвеждането на ТОЛ системата в България

УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

През ноември 2018 г. на дневен ред бяха предложени за обсъждане промените в ЗП и бе публикуван проект на Наредбата за условията и реда за събиране на таксите за специално ползване на републиканските пътища или на части от тях и за ползване на отделни съоръжения по републиканските пътища. Институтът за пътна безопасност тогава идентифицира и повдигна на дневен ред именно проблема с това какво ще се случи тогава когато в рамките на РПМ попадат две близки населени места, част от една и съща община. Вниманието на общините трябваше да се заостри към този проблем и да се започне съвместна работа между представителите на АПИ и местната власт.

Факт е, че ТОЛ системата трябва да бъде пусната и това е само от полза за българското общество. Ръководството на агенцията не може да бъде обвинявано заради това, че общините са пропуснали възможността да водят преговори за освобождаване от пътни такси на отделни пътища, попадащи на тяхната територия. От друга страна, както е например случаят със Столична община  всички много ясно трябва да си дадем сметка, че някой трябва да плаща за поддръжката на тези пътища, защото само така може да се финансират и мерките за повишаване на пътната безопасност.  

В тази връзка трябва да се отчете и увеличаването на пътнотранспортния травматизъм,  който е нарастнал със 100% за последните две години в  столицата. Това се дължи на лошата поддръжка на пътищата, на недостатъчен експертен капацитет в Столична община и разбира се на недостига на финансови средства.  От тази гледна точка беше редно в рамките на една година представителите на местната администрация да калкулират дали ще имат възможност да поддържат допълнителни пътни участъци, които в момента се стопанисват от АПИ. В задълженията на общината също така беше да предложат на обществено обсъждане дали хората са съгласни от данъците им да се плаща поддръжката на пътища като Северна скоростна тангента, която в момента предимно обслужва транзитния трафик. Не само че тази възможност беше пропусната, а Общината дори не информира гражданите на какъв етап са преговорите, което доведе и до редица основателни протести. Не беше представен анализ разходи-ползи, никой не знае колко ще струва това на данъкоплатците в София. По този начин администрацията на Столична община остави хората да се лутат в собствените си заблуждения.

Екип на Институт за пътна безопасност

ПОДКРЕПА

Институтът за пътна безопасност подкрепи националния автоинструкторски протест

Автоинструктори от цялата страна взеха участие в национален протест на 14 януари (вторник) от 13:00 часа на пл.Батенберг в София. Протестът бе организиран от Националния автоинструкторски съюз, Българския автоинструкторски съюз и Съюза на българските автомобилисти – СБА, с подкрепата на ИПБ.

Основното искане на протестиращите е незабавно да бъде отменена заповедта на министъра на образованието и науката от 15.11.2019 за увеличение на броя на часовете по кормуване от 31 на 42. Тази промяна е тясно обвързана с въвеждането на нова система за контрол върху практическото обучение на водачите. Начинът на въвеждане на системата за контрол от Министерството на транспорта даде основание на голяма част от експертите в сферата да се усъмнят, че става въпрос за корупционна схема.

Договорът за изработка на системата е подписан в момент, в който работната група по обсъждане на промените, все още не е приключила своята работа. Междувременно, фирмата, на която е възложена изработката, вече е била готова със софтуера и той дори е предоставен за тестване на определени автоинструктори. В тази връзка възникват няколко въпроса, на които протестиращите очакват да получат отговори:

Възможно ли е фирмата да е работила върху изработката на система за сигурност преди държавата да ѝ я възложи?

Как собствениците на фирмата са знаели предварително, че изработката на тази система ще бъде възложена точно на тях?

Кой е работил по тази система, тъй като към момента на сключване на договора фирмата няма наети работници, не внася осигуровки и няма публично оповестени проекти, свързани с възложените ѝ дейности?

Възможно ли е промените да се правят с цел една частна фирма да събира такса (в размер на 20-30 лв) от 60-70 000 курсисти годишно за достъп до тази система?

Ако последното съмнение е вярно, възможно ли е по този начин да се цели пренасочването на близо 2 милиона лева годишно към една частна фирма?

Националният протест е поредна стъпка срещу въвеждането на допълнителна тежест автоинструкторите и обучаващите се шофьори, след като през месец декември бяха събрани близо 1000 подписа на автоинструктори срещу промените.

При провеждането на протеста се събраха повече от 600 коли и 4000 човека, като под натиска на справедливите искания, министрите на транспорта и образованието обявиха, че ще се изработят нови правила в нова работна група за учебната документация. Подкрепа намери искането и в тази група да влязат истински представители на бранша, а не самопровъзгласили се лобисти, каквото е положението в момента.

УЧЕБЕН ЦЕНТЪР

Откриване на Учебен център по „Пътна безопасност“

На 13.01.2020г., в рамките на тържеството по случай Патронния празник във ВТУ „Тодор Каблешков“, бе официално открит Учебен център по „Пътна безопасност“, изграден с подкрепата на Института за пътна безопасност.

Лентата бе прерязана от ректора проф. д-р инж.-икон. Даниела Тодорова, министъра на транспорта г-н Росен Желязков и г-н Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност.

В учебния център е разположен високотехнологичен учебен симулатор за нови и кандидат шофьори,  прeдлагащ седем тренировъчни модула, пълна помощ от гласов асистент и най-модерна визуализация чрез три LCD екрана. Симулаторът бе предоставен от немската компания VOGEL. Използването на подобни симулатори в учебни центрове в Германия води до намаляване стреса при шофьорите и понижаване риска от произшествия при управление на МПС.

Изграждането на учебния център във ВТУ „Т. Каблешков“ ще допринесе за подобряване на теоретичните и практически умения в областта на безопасното шофиране не само на нашите студенти, но и на десетки млади хора, възпитаници на професионални гимназии, които регулярно гостуват в нашето училище.

СТАНОВИЩЕ

СТАНОВИЩЕ

От Института за пътна безопасност

Относно: Пътни инциденти в зоната на кръстовища със светофари на
територията на гр. София

Уважаеми дами и господа,

Проучване на Института за пътна безопасност показва, че в последно време зачестяват инцидентите с пешеходци в зоната на кръстовища, които се регулират от светофари. В тази връзка нашите експерти направиха задълбочен анализ на това какви могат да са причините и дали има нещо сходно между отделните пътни инциденти.

Един от по-сериозните пътните инциденти, които настъпиха през последните няколко дни беше този, в който автомобил на НСО блъсна 14-годишно дете. Като се абстрахираме от факта, че автомобилът е бил на службата по охрана и като анализираме внимателно състояние на зоната на пътните условия в зоната където е настъпил инцидента, следва да се направи заключението, че това е кръстовище, чиято организация на движението поставя в риск както пешеходците, така и водачите на ППС. Реално това е една много оживена пътна артерия, а именно пресичането на бул. Драган Цанков с улица Лъчезар Станчев и улица Васил Калчев. Самото кръстовище е специфично поради това, че на практика то е четириклонно кръстовище, разположено на по-голяма площ. Организацията му на движение създава предпоставки за пътнотранспортни произшествия.

Кръстовището се регулира със светлинни сигнали (светофар). За съжаление обаче това е едно от многото кръстовища в София, където светофарите са така изградени че заблуждават водачите на пътни превозни средства. По подобен начин недобре изградената светлинна сигнализация често подвежда водачите на ППС, например при кръстовището на бул. Владимир Вазов и ул. Васил Кънчев, където лятото поради объркване на водач, въведен в заблуждение именно от светлинните сигнали, друг водач изгубва управление над управляемото над него МПС и блъсна 5 деца.

По същия начин например движещите се по бул. Драган Цанков, по направлението от Г.М.Димитров към кръстовището с Васил Кънчев, по никакъв начин не са уведомени, че лентите от движение от две стават една, и втората лента се обособява за завой само наляво. В зоната за изчакване има изградена спирка. По този начин водачите на ППС реално блокират целия трафик, поради че няма така изградена джоб, който да осигурява малко повече безопасност за чакащите на спирката. В същото време поради спецификата на кръстовището, светофарите са така изградени, че много често водачите се подвеждат и тръгнат на червен забраняващ сигнал. Разбира се, преминаването на червен сигнал е нарушение, но фактът че има създаден дефицит и че дори един шофьор може да се обърка и да тръгне, говори, че организаторът на движението- Столична община не си е свършила работата.

Друг инцидент, който за съжаление приключи със смъртен случай, беше станалият в петък, на бул. Никола Вапцаров, където едно дете загина, а друго беше тежко ранено. Следва да се има предвид, че отговорност на организатора на движението, на стопанина на пътя е така да организира движението, че да не може на подобни оживени булеварди да се допусне преминаването на пешеходци на червен сигнал. Отговорност на стопанина на пътя също така е да осигури достатъчно видимост за всички участници в движението.


Екип на Института за пътна безопасност

Инициатива

ИНСТИТУТЪТ ЗА ПЪТНА БЕЗОПАСНОСТ ПОМОГНА НА ЖИТЕЛИТЕ НА СЛИВНИЦА ДА ИЗЧИСТЯТ ПЪТЯ СИ

Път без знаци, обрасъл в треви и храсти тормози от години квартал в Сливница. Нещо повече – участъкът е единственият, който води към 3 села и през него освен коли минават и камиони. Read More

СТАНОВИЩЕ

Инспекции на спирки в цялата страна

СТАНОВИЩЕ

От Института за пътна безопасност

Уважаеми дами и господа,

Институтът за пътна безопасност се обръща към всички  новоизбрани кметове незабавно да възложат  извършването на инспекции по пътна безопасност на местата с концентрация на ПТП, както и в зоните на спирки на градския транспорт, районите около училища и детски градини.

Идентифициранетo на дефицити на пътна безопасност е възможност за предприемане на адекватни мерки от страна на собственика на пътната инфраструктура за предотвратяване на тежки пътнотранспортни произшествия.  Опитът на Института показва, че тежкият инцидент случил се във Варна през изминалото денонощие се дължи основно на пропуски в организацията на движението и липса на конкретни политики, с които да се оказва качествена превенция над риска в зоните на спирки.

Експертите на ИПБ настояват на базата на инспекция по пътна безопасност да се набележат и изпълнят мерки, свързани с обезопасяването на зоните на спирките в населените места. При извършени инспекции на много места прави впечатление, че често се нарушават правилата за това къде и как може да се поставят спирки и спирконавеси. Така например в гр. София скоро бяха идентифицирани спирки, които се намират в зоната на кръстовище, в гр. Крън където загинаха шест човека преди по-малко от месец, в зоната на тежкото ПТП беше идентифицирана незаконна спирка, която е обособена именно от администрацията на община Крън.

Единствената възможност, която може да доведе до обезопасяването на спирките и гарантиране на живота и здравето на хората, които са избрали да използват градския транспорт за придвижване е чрез извършването на експертни проверки и изработването на конкретни мерки.

Екип на Института за пътна безопасност