1 метър предимство

Един метър предимство

Снимката на този пълен абсурд “Един метър предимство” ни е пратена от нашия член Иво Конов, който е снимал кръговото на стария път за летището в София, на бул. “Христофор Колумб.

Взаимно противоречащи си знаци за предимство и без предимство, погрешно сложени и символизиращи пълната безстопанственост на Столична община.

ИПБ

Кампания

Национална кампания за преглед на изкуствените неравности по пътищата Институт за пътна безопасност

Институтът за пътна безопасност  призовава държавните органи да започнат национална кампания за преглед на изкуствените неравности по пътищата в България.

Изпратили сме искане до Главния прокурор, Председателя на АПИ, Областните управители и кметове на общини за извършване на проверка за съответствие на вече изградени изкуствени неравности по пътното платно.

В Института за пътна безопасност ежедневно постъпват множество сигнали за неправилно изградени изкуствени неравности по пътното платно. След направена проверка от експерти на Института се констатира, че в България по-голямата част от поставените изкуствени неравности са незаконни и не отговарят на нормативните изисквания. В чл. 3  на Наредба № РД-02-20-10 от 5.07.2012 г. се посочва ясно, че „Местоположението за изграждане или монтиране върху платното за движение на изкуствени неравности и на други средства за ограничаване на скоростта на движение се определя с проект за организация на движението извън границите на населените места и с генерален план за организация на движението (ГПОД) в населени места и селищни образувания в съответствие с изискванията на Наредба № 1 от 2001 г. за организиране на движението по пътищата (ДВ, бр. 13 от 2001 г.).“.

Към настоящия момент в България има 265 общини и под 5% от тях имат приет действащ ГПОД. Но дори и да пренебрегнем като напълно незначителен факта, че по-малко от 5% от общините в България нямат изработен ГПОД, макар и това да е тяхно задължение от 2001 г., а сега сме 2019 г., то не може да се пренебрегне факта, че Наредбата поставя много ясни и точни изисквания в чл. 6, т. 1, 2 и 3, чл. 15 и 17 и Приложение №2 от Наредбата по отношение на височината, широчината, дължината и формата на допустимите за изграждане изкуствени неравности.

Наредбата сама по себе си е опит за провеждане на отговорна национална политика по отношение на пътната безопасност на територията на България. Тя обаче очевидно не работи, защото над 85% от стопаните на пътя не само, че не поставят правилно средствата за ограничаване на скоростта, но очевидно никой не си прави труда дори да спазва изискванията на приетите норми и излиза и че няма кой да контролира стопаните на пътя за това как се грижат и как провеждат Националната политика на Република България за повишаване на изискванията  за безопасност на пътищата.

Настояваме за законодателни промени, с които да се защити сигурността на ползвателите на транспортната система. В момента не съществува институция, която да разполага с експертиза и правомощия за санкциониране на стопаните на пътя.

ИПБ

Интервю

Интервю на Богдан Милчев в студиото на BG on Air

Несъобразена скорост, лоша инфраструктура… Жертвите на пътя не намаляват

Много нередности остават незабелязани, посочи Богдан Милчев от ИПБ

Дългите празнични дни наближават и десетки ще се отправят на път за първата си ваканция тази година. Само след около два месеца ще започне ежеседмичното пътуване до българското Черноморие. Това е периодът, в който обаче рязко се увеличава броят на катастрофите с фатален край.

Често причината за това е несъобразената скорост. Но съществуват и други съпътстващи фактори като качеството на пътната инфраструктура, както и липсата на контрол от страна на съответните институции?

“След тежкия инцидент в Своге през 2018 година все още не можем да излезем от политическата криза, в която изпадна страната ни. Смениха се трима министри, непрестанно се вършат разни промени. Това безспорно влияе негативно на работата на държавната администрация”, отбеляза в студиото на “България сутрин” Богдан Милчев от Институтa за пътна безопасност.

По думите му това, което трябва да се промени в държавата, е мисленето на управляващите и на цялото общество.

“Непрестанно се фокусираме върху скоростта. Правят се безброй акции, които обаче не водят до по-малък брой жертви на пътя. Много други нередности остават незабелязани, а нарушителите им се измъкват безнаказано”, допълни още Милчев.

Пред Bulgaria ON AIR той бе категоричен, че начинът, по който политиците “се джавкат” за пътищата в страната и проблемите, свързани с тях, е абсурден.

“Вместо това е необходимо да се извърши одит на всички пътища у нас. Да се обърне особено внимание на организацията на движението. Да се вземе предвид отговарят ли пътищата ни на условията за безопасност. Само ако променим средата, ще сме сигурни, че броят на загиналите в катастрофи ще намалее”, подчерта Милчев.

Вижте видеото с целия разговор!

 

Обществено обсъждане

Институтът за пътна безопасност ще модерира обществено обсъждане

По покана на районния кмет на община Подуяне, Институтът за пътна безопасност ще модерира обществено обсъждане на тема „Представяне на нова организация на движението в кв. Сухата Река“.

Събитието ще се проведе от 18:00 ч. в сградата на 49 ОУ „Бенито Хуарес“ утре вторник, на 09.04.2019 г.

Каним всички, които имат отношение към пътната безопасност да заповядат, за да може да се чуе гласа Ви. Специално за случая експертите на ИПБ са подготвили предложение за новата организация, което вече беше представено и на „Консултативния съвет по пътна безопасност“ към кмета на Столична община г-жа Йорданка Фандъкова. Считаме, че е важно подобни проблеми да бъдат обсъждани от широк кръг от хора и да се чуе гласа на всекиго, за да може да се намери баланс в обществените отношения при изграждането на безопасно движение.

 

 

 

 

 

ИПБ

Форум

Приоритетна свързаност на Северна България

 

Председателят на ИПБ инж. д-р Богдан Милчев представи Визия нула и пътя към нея за България

 

В Русе се проведе организирания от Институт за пътна безопасност Форум “Приоритетна свързаност на Северна България” с участието на председателя на АПИ г-н Терзийски, председателката на новата агенция по пътна безопасност Малина Крумова, кметовете и областните управители от цяла Северна България, академичния транспортен елит от Русенския университет, стотици експерти и граждани.

 

Олимпиада

Олимпиадата по пътна безопасност в Русе ще се проведе на 15 март, петък, в партньорство с I&G Insurance Brokers Ltd. Регионално управление на образованието-Русе

На 15.03.2019 година в гр. Русе ще бъде даден старт на Олимпиада по пътна безопасност “Стани безопасен на пътя с Aй енд Джи Брокерс”.
Целта на инициативата е да обхване максимален брой образователни институции в страната.
Община Русе, заедно с Института за пътна безопасност и РУО-Русе, подкрепят възпитаването на безопасно поведение от най-ранна възраст и се включват в инициативата.

 

Работна среща

Работна среща с Н.В. Симеон Сакскобургготски

Днес представители на Институт за пътна безопасност проведоха работна среща с Н.В. Симеон Сакскобургготски с цел обсъждане на проекти, свързани с пътната безопасност.

По време на срещата беше обсъдена идеята на Института за иницииране на национален Ден за безопасност на движението по пътищата, тъй като България е от малкото страни, които нямат свой собствен.

 

Форум

ФОРУМ
„ПРИОРИТЕТНА СВЪРЗАНОСТ НА СЕВЕРНА БЪЛГАРИЯ“

ПОКАНА

Дата: 14 март 2019 г.
Място: зала „Европа“
Час: 10:30 – 13:30 ч.
Модератор: Институт за пътна безопасност

ПРОГРАМА:

10:30-11:00 Регистрация на участниците, кафе

11:00-11:05 Откриване
Пламен Стоилов, Кмет на Община Русе

11:05-11:35 „Приоритети, цели и задачи при изграждане на транспортна инфраструктура в
Северна България “,
лектор: Георги Терзийски – председател на Управителния съвет на АПИ

11:35-12:05 „Изграждане на безопасна инфраструктура – към визия нула жертви от ПТП”,
лектор: Малина Крумова – председател на ДАБДП

12:05-12:35 „Одити по пътна безопасност – въздействие върху безопасността на
движенението”,
лектор: Институт за пътна безопасност

12:35-13:30 Сесия „Въпроси и отговори“

13:30 ч. Край на форума

Становище

СТАНОВИЩЕ

От Институт за пътна безопасност

 

Началото на седмицата започна с новината  „Тайни полицейски патрули с нови, немаркирани коли, ще снимат нарушителите на пътя. Предстои изграждането на единен информационен център, който скоростно ще обработва заснетите клипове.“ – Това обеща за пореден път главният секретар на МВР Ивайло Иванов. Звучи стряскащо, но този единен център се изгражда повече от четири години. Днес началника на Пътна полиция се опита да обясни, че ще бъдат закупени нови камери. Кога, не стана ясно, но желание има.

Експерти на Института за пътна безопасност извършиха обследване на законодателството и наличните технически средства, относно възможностите за въздействие върху нарушителите на скоростта по пътищата на България и установи:

За два месеца може да станем страната с най-много технически средства за контрол на скоростта в Източна Европа. Изчисленията показват, че за една година ще намалим смъртните случай при ПТП с 25%.

Към момента по републиканската пътна мрежа на България /автомагистрали, и пътища I, II и III клас/  има изградени 321 преброителни пунктове, оборудвани с технически средства /камери/.

Всеки преброителен пункт измерва следните параметри за всяко преминало превозно средство:

  • Дата и време на преминаване
  • Точно местоположение на преброителния пункт
  • Посока и лента на преминаване
  • Тип на превозното средство (класификацията е съгласно БДС)
  • Дължина на превозното средство
  • Скорост на превозното средство
  • Регистрационен номер на превозното средство

Собственик на тези преброителни пунктове е Агенция „Пътна Инфраструктура“ (АПИ). Преброителните пунктове са оборудвани с две индуктивни рамки, разположени в асфалта на всяка лента, електронен блок за управление на индуктивните рамки, камера за всяка посока на движение за 1 или 2 ленти, електронен контролер за обработка и съхранение на информацията в преброителния пункт, комуникационен модул за изпращане на данните посредством GSM модем в централен сървър.

До този момент наличните технически средства не се използват за контрол на скоростта, защото нормативната уредба е направена така, че да задължава закупуването на много по-скъпи камери.

Проверка на Института за пътна безопасност категорично потвърждава, че наличните камери могат да бъдат използвани за контрол от Пътна полиция. Необходима е промяна  в Глава втора, Раздел XXXVI на Наредба за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол.

Там са описани радарен скоростомер, лазерен скоростомер и скоростомер за средна скорост. Няма описан скоростомер на базата на индуктивни рамки, вградени в асфалта.

По същество този нов тип измерване може да се сведе до измерване на средна скорост при преминаване през две индуктивни рамки, разположени на точно определено разстояние една след друга, измерване на моментна скорост и измерване на дистанцията между две МПС.

Схема на местоположението на преброителните пунктове

В синьо са преброителните пунктове, разположени на автомагистрали и пътища I клас, а в оранжево са преброителните пунктове на пътища I и II клас.

Ефективното управление на безопасността по пътищата изисква специфични умения и идеен мениджмънт. Институтът за пътна безопасност е в готовност да предостави идеен проект за реализирането на предложението. В него е включено и изграждането на единен център за обработване на нарушенията, установени с технически средства. Сумата за реализиране на проекта е над десет пъти по-малка, отколкото МВР се кани да похарчи за нови камери.

 

Екип на Институт за пътна безопасност

Олимпиада

Олимпиада по пътна безопасност в Плевен

Община Плевен подкрепя възпитаването на безопасно поведение от най-ранна възраст и се включи в инициативата.

Старт на олимпиадата беше даден на 21.02.2019 година четвъртък от 13.30 часа в зала „Катя Попова“. Това даде възможност за по задълбочено изучаване на безопасността на движението по пътищата от децата, повишаване на знанията и уменията на отговорно поведение по пътищата, създаване на механизми за извън класно обучение по Безопасност на движението по пътищата.

 

 

 

 

 

Олимпиадата се проведе по следния сценарий:

13.30 часа – oткрива Института за пътна безопасност;

13.35 часа – приветствие от кмета на град Плевен;

13.40 часа – приветствие от МОН;

13.45 часа – РУО-Плевен /г-жа Тотева/;

13.50 часа – Николай Здравков I&G

13.55 часа – Провеждане на състезание/ игра „Стани безопасен с I&G ”. На първия ред имаше два отбора по 6 човека от ученици 6 клас. По регламент децата имаха право да ползват жокер обади се на приятел. За единият отбор това беше министъра /зам. министър, а за другия отбор кмета.

14.10 часа – Презентация на ИПБ, как може да се провежда обучение по БДП в училище;

14.30 часа – Край;

 

 

Олимпиадата по пътна безопасност в Плевен се проведе с подкрепата на Министерство на образованието и науката и I&G Insurance Brokers Ltd.