СТАНОВИЩЕ

СТАНОВИЩЕ

Относно: Пускането в експлоатация на инфраструктурата за събиране на такси- ТОЛ система

                   УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,

През последните 20 години българското общество е платило недостигa на средства за безопасна пътна инфраструктура с цената на живота и здравето на стотици хиляди ранени и загинали по българските пътища. Институтът за пътна безопасност направи анализ на какво се дължи лошата организация на движението по пътищата, липсата на пътна маркировка, лошото състояние на пътната инфраструктура и винаги излиза едно просто обяснение – липсата на средства. Няма държава в света, в която парите да достигат за всичко, но именно поради тази причина българското правителство през 2015 г. предприе една смела и решителна стъпка за намирането на средства, които да могат да бъдат използвани за инвестиции в по-добра инфраструктура. Това е именно изграждането на българската ТОЛ система.

Проучванията показват, че в държавите от Европа, в които вече има въведена ТОЛ система, нивото на пътна безопасност се е подобрило и това се дължи основно на възможността да се генерират средства, които да бъдат инвестирани в изграждане на безопасна инфраструктура. Така например, една от държавите, които са постигнали най-голям напредък в пътната безопасност в Европа, е Гърция, именно след въвеждането на ТОЛ системата. За последното десетилетие жертвите там са намалели с 45%.

В последните няколко месеца в държавата текат процеси, които очевидно имат за цел да отложат, да забавят или да компрометират под една или друга форма пускането в експлоатация на ТОЛ системата. Необходимо е много ясно да си дадем сметката, че за да можем да инвестираме в пътища и пътна безопасност, трябва да има откъде да вземат тези пари. Опитът да се отложи за пореден път пускането на системата ще доведе до това отново да констатираме увеличаване на жертвите по пътищата на България.

    Института за пътна безопасност се обръща към българското правителство да защити обществения интерес и да не се подава на заплахите от страна на бизнес заинтересовани кръгове и лица.

        България е една от малкото държави в ЕС, в която не въведена ТОЛ система. Именно за това  ние настояваме тази система да бъде въведена в експлоатация.

Екип на Институт за пътна безопасност

СТАНОВИЩЕ

СТАНОВИЩЕ

От Института за пътна безопасност

Относно: Пътни инциденти в зоната на кръстовища със светофари на
територията на гр. София

Уважаеми дами и господа,

Проучване на Института за пътна безопасност показва, че в последно време зачестяват инцидентите с пешеходци в зоната на кръстовища, които се регулират от светофари. В тази връзка нашите експерти направиха задълбочен анализ на това какви могат да са причините и дали има нещо сходно между отделните пътни инциденти.

Един от по-сериозните пътните инциденти, които настъпиха през последните няколко дни беше този, в който автомобил на НСО блъсна 14-годишно дете. Като се абстрахираме от факта, че автомобилът е бил на службата по охрана и като анализираме внимателно състояние на зоната на пътните условия в зоната където е настъпил инцидента, следва да се направи заключението, че това е кръстовище, чиято организация на движението поставя в риск както пешеходците, така и водачите на ППС. Реално това е една много оживена пътна артерия, а именно пресичането на бул. Драган Цанков с улица Лъчезар Станчев и улица Васил Калчев. Самото кръстовище е специфично поради това, че на практика то е четириклонно кръстовище, разположено на по-голяма площ. Организацията му на движение създава предпоставки за пътнотранспортни произшествия.

Кръстовището се регулира със светлинни сигнали (светофар). За съжаление обаче това е едно от многото кръстовища в София, където светофарите са така изградени че заблуждават водачите на пътни превозни средства. По подобен начин недобре изградената светлинна сигнализация често подвежда водачите на ППС, например при кръстовището на бул. Владимир Вазов и ул. Васил Кънчев, където лятото поради объркване на водач, въведен в заблуждение именно от светлинните сигнали, друг водач изгубва управление над управляемото над него МПС и блъсна 5 деца.

По същия начин например движещите се по бул. Драган Цанков, по направлението от Г.М.Димитров към кръстовището с Васил Кънчев, по никакъв начин не са уведомени, че лентите от движение от две стават една, и втората лента се обособява за завой само наляво. В зоната за изчакване има изградена спирка. По този начин водачите на ППС реално блокират целия трафик, поради че няма така изградена джоб, който да осигурява малко повече безопасност за чакащите на спирката. В същото време поради спецификата на кръстовището, светофарите са така изградени, че много често водачите се подвеждат и тръгнат на червен забраняващ сигнал. Разбира се, преминаването на червен сигнал е нарушение, но фактът че има създаден дефицит и че дори един шофьор може да се обърка и да тръгне, говори, че организаторът на движението- Столична община не си е свършила работата.

Друг инцидент, който за съжаление приключи със смъртен случай, беше станалият в петък, на бул. Никола Вапцаров, където едно дете загина, а друго беше тежко ранено. Следва да се има предвид, че отговорност на организатора на движението, на стопанина на пътя е така да организира движението, че да не може на подобни оживени булеварди да се допусне преминаването на пешеходци на червен сигнал. Отговорност на стопанина на пътя също така е да осигури достатъчно видимост за всички участници в движението.


Екип на Института за пътна безопасност

Инициатива

ИНСТИТУТЪТ ЗА ПЪТНА БЕЗОПАСНОСТ ПОМОГНА НА ЖИТЕЛИТЕ НА СЛИВНИЦА ДА ИЗЧИСТЯТ ПЪТЯ СИ

Път без знаци, обрасъл в треви и храсти тормози от години квартал в Сливница. Нещо повече – участъкът е единственият, който води към 3 села и през него освен коли минават и камиони. След множество сигнали* до пътната агенция, която стопанисва пътя, хората от Сливница сами запретнаха ръкави и заедно с Института за пътна безопасност започнаха да режат храсти, да слагат знаци и да разчистват банкета от пясък

„Институт за пътна безопасност е тук по молба на гражданите, които живеят тук в региона. Те са изпращали сигнали, че пътят е в тежко състояние и застрашава техния живот и здраве. Молили са се на стопаните на пътя да изчистят канавките, да подменят знаците, но никой не е откликнал”, обясни Диана Русинова от ИПБ.

„Нямаме никаква надежда за управа в тоя Диарбекир”, сподели Иванка Славкова, жител на Сливница.

Източник: nova.bg

* Преди повече от 10 години от Инициативен комитет “Сливница” са започнали да изпращат сигнали за обезопасяване на основния им път. По думите на хората сигналите вече са над 50.

СТАНОВИЩЕ

Инспекции на спирки в цялата страна

СТАНОВИЩЕ

От Института за пътна безопасност

Уважаеми дами и господа,

Институтът за пътна безопасност се обръща към всички  новоизбрани кметове незабавно да възложат  извършването на инспекции по пътна безопасност на местата с концентрация на ПТП, както и в зоните на спирки на градския транспорт, районите около училища и детски градини.

Идентифициранетo на дефицити на пътна безопасност е възможност за предприемане на адекватни мерки от страна на собственика на пътната инфраструктура за предотвратяване на тежки пътнотранспортни произшествия.  Опитът на Института показва, че тежкият инцидент случил се във Варна през изминалото денонощие се дължи основно на пропуски в организацията на движението и липса на конкретни политики, с които да се оказва качествена превенция над риска в зоните на спирки.

Експертите на ИПБ настояват на базата на инспекция по пътна безопасност да се набележат и изпълнят мерки, свързани с обезопасяването на зоните на спирките в населените места. При извършени инспекции на много места прави впечатление, че често се нарушават правилата за това къде и как може да се поставят спирки и спирконавеси. Така например в гр. София скоро бяха идентифицирани спирки, които се намират в зоната на кръстовище, в гр. Крън където загинаха шест човека преди по-малко от месец, в зоната на тежкото ПТП беше идентифицирана незаконна спирка, която е обособена именно от администрацията на община Крън.

Единствената възможност, която може да доведе до обезопасяването на спирките и гарантиране на живота и здравето на хората, които са избрали да използват градския транспорт за придвижване е чрез извършването на експертни проверки и изработването на конкретни мерки.

Екип на Института за пътна безопасност

СТАНОВИЩЕ

СТАНОВИЩЕ

на Института за пътна безопасност

Относно: Доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата на Р. България – 2019

Докладът се състои от две части аналитична – 117 стрaници и обобщен план за действие – 41 страници Аналитичната част на доклада се отличава с повърхностни заключения, както и липса на системен анализ на управление на безопасността на движението по пътищата (БДП). Основен акцент в доклада е поставен на системата човек-път-автомобил. По-голямата част от изводите са направени без анализ на данни.

Още в самото начало на страница 1, авторът на този доклад казва „Докладът няма претенции на разработка, която на този встъпителен етап представя цялата релевантна информация по темата и съответно в пълна степен отразява настоящата ситуация на БДП.“ Причините за това според автора са „налице са дефицити в наличните данни, което на места води до обективна невъзможност за извеждане на тенденции и причинно-следствени връзки“.

Дефицитът в наличните данни е доказателство за липсата на експертиза и политическа воля за обективно публично представяне на състоянието на  БДП в България. Опитът на автора на доклада да обясни дефицита на данни със сгрешена методология и пропуски в нормативните документи е циничен, защото България е член на ЕС повече от 12 години и отдавна е приела европейски директиви за събиране и очитане на данни за травматизма от ПТП.  

В доклада се казва на страница 8 „Мисията на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ е да координира провеждането на националната политика в областта, защитавайки ефективно националните приоритети.“

За изпълнение на мисията са необходими обективни данни за БДП.

–          В така нареченият план за действие се отличава липсата на конкретни и ясно формулирани задачи.

Пример: „Пълноценно интегриране на политиката по БДП във всички секторни политики, имащи отношение към БДП“ или „Преосмисляне на методологията за провеждане на образователни инициативи в посока включване на практическото упражнение като доминиращата форма“

В целият доклад се използват думите оптимизиране, подобряване, повишаване, интегриране, изучаване, прецизиране, усъвършенстване, преосмисляне , интегриране, разширяване, завишаване – общо над 400 пъти в целият доклад.

–          Планът за действие не е в състояние да изпълни нито една от поставените задачи, защото не са посочени ресурсите от къде ще дойдат  и каква е стойността на всяка една от задачите. Сроковете, които са поставени, не са конкретизирани в по- голямата си част, те са със срок „постоянен“, каквото и да значи това.

Така нареченият доклад за БДП използва единствено анализ на МВР за ПТП за 2018 година. Няма посочена информация от дейността на АПИ, Министерство на транспорта, МЗ, МОН и т.н.

Направеният извод, че АНП е неефективен, не е подплатен с никаква конкретна информация.

Изводът, че съществуващите статистически бази данни съдържат пропуски, свързани с причините за произшествието и ефекта върху участниците, не е достатъчен ако не се конкретизира какви са пропуските.

При анализа на състоянието на републиканската пътна мрежа (РПМ)  не са предоставени анализи, а само изводи. Направените изводи или заключения не са съобразени с Директива на ЕС 2008/96/CE, а в същото време се правят препоръки от рода интегриране, разработване, категоризиране. Няма коментар, анализ или извод от предоставените данни от МВР, че за 2018 година са загинали само 5 човека поради лоша инфраструктура. Само във Своге загинаха 20 човека.

На стр. 137 се казва „Оптимизиране на законодателството в посока ефективност на контролната дейност, в т.ч. подобряване на събираемостта на глобите, чрез обособяване на три отделни закона – Закон за движението по пътищата, Закон за пътните превозни средства и Закон за водачите на МПС“ – само човек, който никога не имал нищо общо с БДП може да напише такава глупост.

В същото време в доклада се казва на стр. 45 „Ефектът от разделянето на материята, уредена в ЗДвП в три самостоятелни закона, в случай че бъде възприет, следва тепърва да бъде оценен. Възможно е да се окаже, че кодифицирането на материята е по-подходящ способ за уреждане на тези обществени отношения“  – отново няма анализ защо може да се окаже по-добре.

Посочените примери са само една малка част от неадекватни, силно противоречащи си текстове в целия доклад.

Експертите на Института за пътна безопасност предлагат Доклада да бъде изцяло преработен, като се даде ясен и еднозначен отговор на следните въпроси:

–          Кога ще бъде налице за обществено  ползване цялата информация, касаеща БДП?

–          Кога ще бъдат предприети мерки за обследване на всички места с концентрация на ПТП?

–          Кой и кога ще извърши одит/инспекция на републиканската пътна мрежа за отстраняване на дефицити на пътна безопасност?

–          Кога ще бъдат създадени механизми за координация и надзор върху дейността на отговорните институции за БДП?

–          Кой и кога ще изготви адекватно на предизвикателствата законодателство, третиращо БДП?

ИПБ

КОНКУРС

СТАРТИРА НАЦИОНАЛЕН КОНКУРС „ИСТОРИИ, ПРОЕКТИ И МЕЧТИ ВЪРХУ КАРТА“

По повод Световния ден на Географските информационни системи (ГИС) и честването на 50-тата годишнина на компанията световен пионер и лидер в разработването и внедряването на Географски информационни системи (ГИС) – Есри, в България стартира национален конкурс за карти под надслов „Истории, проекти и мечти върху карта“. Конкурсът насърчава всички малки и големи откриватели да разкажат своята история с ГИС технологии.

В рамките на конкурса всеки от участниците ще има възможност да създаде печатна или интерактивна карта, с която да разкаже история на тема свързана с личен или обществен проект, специално преживяване, полезна информация, исторически или фактически данни, обществено значим проблем или призив за кауза.

Интерактивните карти съчетават една или повече уеб карти, придружени с текст, снимки и мултимедийно съдържание, които могат да направят всяка история вълнуваща по нов, интересен и увлекателен начин, използвайки универсалния визуален език на географията.

Представените карти ще бъдат оценявани от комисия, включваща доказани специалисти в областта на географските информационни системи, ГИС приложенията, картографията и естетиката. Най-добрите творби ще бъдат изложени по време на организираните по случай Световния ГИС Ден конференция и официален коктейл, които събират повече от 600 представители от различни сфери, а сред наградите за победителите са: Лиценз за водещия в света ГИС софтуер Esri ArcGIS Desktop; Едногодишен неограничен достъп до най-богатия електронен образователен център за геопространствени технологии –  Esri Training; Специализиран атлас със съвременни ГИС карти и др.

В конкурса могат да се включат както организации, така и индивидуални участници, като награди ще бъдат връчени в следните категории:

  • Устойчиво развитие (карти, които са свързани с теми като околна среда, градско развитие, лични или обществени каузи, управление при кризи, добри практики и примери от дейността на организации и много др.).
  • История и култура (карти за културни събития, фестивали, чествания, традиции, паметници на културата, исторически забележителности, градове, общности, местности и мн. др.);
  • Образование (карти, които са насочени към обучението, образованието и изучаването. Истории за училище, университет, образователна институция, курс, кръжок и всичко, което ни помага да се развиваме и обогатяваме с нови и полезни знания);
  • Пътуване и туризъм (познати и непознати места, пътища, гледки и преживявания, свързани с красотата на нашата родина).

Победителите от конкурса „Истории, проекти и мечти върху карта“ ще бъдат обявени на 13 ноември 2019 г., когато ще се проведе Световният ГИС ден в България в София хотел Балкан, както и на уебсайта и Facebook страницата на Есри България.

Официален инициатор и организатор на Световния ГИС ден е Esri, който в продължение на 50 години предоставя научни постижения, иновативни технологии и мощни инструменти, превръщайки географските информационни системи в достъпен и полезен инструмент за по-ефективно разгръщане на идеи, планове и проекти. ГИС технологиите подпомагат по-доброто разбиране на събитията и взаимовръзките между обектите в света около нас, като по този начин улесняват идентифицирането на съществуващи проблеми, и осигуряват подходящите средства за взимане на информирани решения.

За ESRI

ESRI Inc. e световен пионер и лидер с 50-годишен опит в разработването и внедряването на Географски информационни системи (ГИС), които функционират като неразделна част от почти всеки тип организация. Основана от Джак Данджермонд и съпругата му Лаура през 1969г., днес ESRI Inc.. разполага с 3 000 високовалифицирани специалисти, има 80 представителства и потребители в над 200 страни по света. 24 000 публични институции и над 400 000 компании по света използват ГИС софтуер на ESRI. ESRI GIS платформата е приета за ГИС стандарт в редица водещи организации, сред които НАТО, Европейската агенция за околна среда, структури на Европейската комисия и др. Повече информация на: http://www.esri.com/.

За ЕСРИ България

ЕСРИ България, създадена през 1995г., е изключителен представител на ESRI Inc. за страната. ЕСРИ България  e лидер в областта на ГИС на българския пазар. В продължение на повече от 20 години ЕСРИ България реализира стратегически ГИС проекти в национален мащаб и в различни сфери на икономиката, включително кадастър, околна среда, инженерна инфраструктура, сигурност, здравеопазване, селско стопанство, образование и др. ЕСРИ България е партньор на българските университети и член на авторитетни български и международни организации. Компанията е официален организатор на Световния ГИС Ден в България. Повече информация на: http://esribulgaria.com/.

ПУБЛИЧЕН ДЕБАТ

ИПБ ОРГАНИЗИРА ДЕБАТ ЗА ТРАНСПОРТА НА СОФИЯ

Институт за пътна безопасност организира на 11.10.2019 г., от 11:00 ч. в Интер Експо Център- София, зала “Витоша”, единственият предизборен дебат на тема Транспорт между петте основни кандидат-кметове за София. Участие са потвърдили: г-жа Йорданка Фандъкова, г-жа Мая Манолова, г-н Борислав Игнатов, г-н Борис Бонев, г-н Ангел Джамбазки.

Каним Ви, да присъствате и да чуете отговорите на неудобните въпроси, свързани с транспортните проблеми на София.

Независимо от това кой ще стане кмет на София, нека в петък заедно да зададем политиките по пътна безопасност на град София за следващите четири години и нека заедно да поискаме по-удобен и безопасен транспорт за София.

Достъпът ще е ограничен, събитието ще се предава на живо по Фейсбук на https://www.facebook.com/RoadSafetyInstitute/videos/530398257506975/?notif_id=1570780998314230&notif_t=live_video_explicit

Изследване

Институтът за пътна безопасност ще извърши изследване на пътна маркировка на републиканската пътна мрежа

Институтът за пътна безопасност ще извърши измерване на пътна маркировка на републиканската пътна мрежа с ретрорефлектометър Delta LTL2000S/SQ, за да се провери дали положената маркировка отговаря на минималните изисквания за дневно и нощно светлоотражение съгласно действащите нормативни изисквания в България.

Изследването ще се извърши с уред, предоставен от партньор на ИПБ от САЩ, и целта е да се провери доколко съществуващата пътна маркировка е в състояние да информира участниците в движението за пътната обстановка.

До този момент българските институции не разполагат с мобилно устройство за измерване на светлоотражението на пътната маркировка. Измерванията ще стартират на 04.10.2019 г., петък, от 10:00 ч. на пътен възел Долни Богров на АМ2 Хемус при км 1+400. срещу Плац Джъмбо.

ИПБ

НАГРАДА

Застрахователи за обществото 2019

С тържествена церемония по връчване на наградите от конкурса „Застрахователи за обществото 2019“ #АБЗ и БАЗБ отбелязаха професионалния си празник на 1 октомври.

Изключително високо беше отличена инициативата олимпиада по пътна безопасност „Стани безопасен на пътя с Ай енд Джи Брокерс“ на Ай енд Джи Иншурънс Брокерс и Института за пътна безопасност.

На награждаването присъства и председателят на УС на ИПБ д-р инж. Богдан Милчев.

ИПБ

Първо участие на Институт за пътна безопасност в международната преса, в интервю на Емил Марков за Дойче Веле, DW News и Rob Cameron, с кратък анализ за черното ни място в статистиката на Евростат по автомобилни катастрофи и загинали от тях, как можем да го преодолеем и какви са дефицитите и решенията.

Към DW News ТУК