До българските медии

 

Институтът за пътна безопасност работи по програмата „Мисия нула жертви от ПТП“.

Компетентното обучението на шофьорите е един от ключовите елементи в тази програма. В България шофьорски книжки винаги са се купували и винаги е имало хора, които си плащат, за да вземат изпита си, без да заслужават. В тази връзка през 2009 – 2010 година бяха направени сериозни променени в правилата за провеждане на шофьорски курсове и шофьорските изпити. Тогава, държавните институции, заедно с двамата браншовици – господата Йонко Иванов и Красимир Георгиев  (виж https://btvnovinite.bg/408856161-Avtoinstruktorite_izlyazoha_na_protest.html; https://dariknews.bg/novini/bylgariia/protestirashti-avtoinstruktori-rabotqt-nereglametirano-tvyrdqt-ot-bransha-511523) упорито ни убеждаваха, че с тези промени идва краят на корупцията. В същото време целият бранш се вдигна на протест срещу тези промени и тяхната смисленост, но понеже те нямаха политическо и финансово влияние, никой не ги чу.

Днес същите двама браншовици, изявяващи се като медийни експерти по пътна безопасност, говорят, че правилата за провеждане на шофьорски курсове предизвикват корупция и обвиняват за това Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.

Институтът за пътна безопасност категорично се противопоставя на подобни внушения. Явяването на изпит на неграмотни и необучени шофьори не може да стане без съдействието на инструктори, които ги обучават. Всеки кандидат шофьор задължително минава вътрешен изпит пред обучаващите го и чак след това се явява на изпит пред ДАИ. Хилядите купени шофьорски книжки никога нямаше да са факт, ако в тази корупция активно не участваха тези, които обучават шофьорите, а техните представители днес отново да говорят за корупция.

Тревогата, за невъзможността на държавните институции да се справят с този тумор на безопасността на движението се засилва и от факта, че отговорният за Изпълнителна агенция „Автомобилната администрация“ зам. министър е с повдигнато обвинение за извършена измама https://news.bg/crime/deloto-sreshtu-zam-ministara-na-transporta-angel-popov-tragna-po-sashtestvo.html.

Анализът на случващото се при обучението и изпита на шофьорите показва категорично, че е необходима  изцяло нова политика за управление на безопасността на движението по пътищата. Политика, която днес „принципните” и „честни” политици не могат да ни дадат.

ИПБ

 

Споделяне

One thought on “Отворено писмо”

  1. Не трябва да е проблем допускането на неграмотни и неграмотни кандидати за шофьори до изпитите. Нали за това са изпитите, да преценят дали кандидатите са годни или не стават за шофьори? Който не става, трябва да го върнат докато покрие изискванията. Явно изискванията към кандидатите за шофьори по време на изпитите са занижени, след като по пътищата има толкова жертви по причина слаба квалификация на шофьорите, а не на кандидатите-шофьори.Не е коректно да говорят за купени книжки, за посредничество на инструктори в “пазара на книжки” без конкретни имена, защото някой бил казал?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

English