Конференция

ПРОВЕДЕ СЕ МЕЖДУНАРОДЕН ФОРУМ, НА КОЙТО СЕ ПОСТАВИ НАЧАЛОТО НА ИЗГРАЖДАНЕТО НА НОВ МОДЕЛ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПЪТНАТА БЕЗОПАСНОСТ

 

На конференцията, която бе проведена в Интер Експо Център на 10.10. 2018г. бяха представени най-успешните световни практики и модели за управление на пътната безопасност

По време на конференцията, която беше организирана от Институт за пътна безопасност бяха представени най-добрите практики на водещи в тази сфера европейски страни и бяха разгледани общата организационна рамка, стратегиите, концепциите и целите на пътната безопасност. В събитието участие взеха български и международни експерти и международни организации, които посочиха работещите решения и най-добрите механизми за управление на безопасността по пътищата.

Международното събитие бе открито от председателя на Съвета на ректорите в България, проф.д-р Любен Тотев. „На пътя сме равни. Тази пълна зала е показателна за интереса към проблематиката и това, което трябва да се случва“, каза проф.д-р Любен Тотев в стъпителното си слово и пожела успех на конференцията.

Как са го постигнали шведите? Отговорът даде Рикард Косини от Националната асоциация за пътна безопасност на Швеция, който разказа подробно как се ражда и програмата “Визия 0”, чиято дългосрочна цел е да няма жертви на катастрофи в Швеция. Според Рикард Косини, за да има ефект една такава програма е нужно всички да желаят промяната – политиците, администрацията, обществото като цяло.

Вдъхновени от шведският пример и във Финландия имат своя “Визия 0”, коментира пред участниците във Форума Кале Паркър от Финландския изследователски институт за пътна безопасност. Програмата е приета от парламента през 2001 година и в момента страната е сред страните в ЕС с най-малко смъртни случаи от катастрофи съотнесени към броя на населението.

Своят опит споделиха и Щефан Скиледжич- ръководител на отдел по пътна безопасност в кантон Цюрих, Швейцария; Иван Белопитов- инженер по транспорта в Швейцария; Жинот Мерч – Гласът на жертвите, Европейска федерация на жертвите от пътни катастрофи, Белгия; Йорк Михаел Сатс- Moving, Германия; Герхард Фон Пресендорф- Председател на федералното сдружение на инструкторите по шофиране в Германия.

Държавна агенция към Министерски съвет ще следи за безопасността на пътищата и намаляване на броя на жертвите при катастрофи, потвърди на конференцията идеята на кабинета вицепремиерът Томислав Дончев.

Новият орган ще бъде оглавен от Малина Крумова, която досега беше зам.-министър на регионално развитие.

Фотоизложба

Фотоизложба даде старт на проект за обучение по пътна безопасност

От Институт за пътна безопасност решихме с откриването на новата учебна година да представим проблемите по пътищата по малко по-нестандартен начин, а именно под формата на изложба. Тя е под името „Истината за българските пътища“ и включва снимки, направени от членовете на организацията, на проблемни места в инфраструктурата в цялата страна, поведението на шофьорите и действията на контролните органи.

Чрез изложбата отправяме предизвикателство към правителството да обърне внимание на проблемите в този сектор и да помисли върху промени в обучението по пътна безопасност в училищата. Напомняме, че към момента за пътната безопасност в училищата действа програма от 2003 г.

От Института за пътна безопасност ще предложим проект за програма на обучение по пътна безопасност, съобразен с всички европейски изисквания.

Покана

Приятели,

Заповядайте утре, на 18 септември 2018 г., от 10:00 ч. на втория етаж на Park Center Mall- София, където Институтът за пътна безопасност ще представи проектна програма за обучение по безопасност на движението по пътищата на учениците от 1-12 клас.

Институтът за пътна безопасност ще представи и своята фотоизложба “Истината за пътната безопасност“.

Молим за Вашето присъствие!

Пресконференция

СТОП на политическите интриги! Настояваме за незабавни действия за сигурността по нашите пътища!

Днес в БТА се състоя пресконфренция, в която участваха 14 НПО:

1. Фондация „Безопасни улици от Валя” 2. Сдружение „Велоеволюция” 3. Спаси София 4. АКАБ 5. Сдружение „Клуб Форд” 6. Балкански институт за възстановяване и развитие 7. Сдружение „СЕГА” 8. Обществен съвет за пътна безопасност 9. Граждански комитет равни пред закона 10. Българска асоциация за закрила на пациентите 11. Сдружение на българските професионални шофьори 12. Българска асоциация за рекреация, интеграция и спорт 13. Движение за европейско развитие на българските железници. 14. Институт за пътна безопасност

Видео: БТА

 

Всички се обединиха около решението, че е необходим е изцяло нов модел на управление на пътищата в България и се подписаха под общо писмо до Министър- председателя.

ДО
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ 
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Г-Н БОЙКО БОРИСОВ

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,

Ние, организаторите на провелата се на 14.09.2018г. инициатива „ЗА работещи решения срещу войната по пътищата” се обединихме около решението за създаване на „Агенция за безопасност на движението по пътищата”.

Безопасността на движението по пътищата изисква конкретни действия на държавните институции, областните и общински власти, неправителствените организации, частния сектор и гражданското общество, всеки от тях в своята сфера на действие. Това е причината всички ние гражданите на тази държава да поискаме създаване на държавен орган, отговорен за управлението на риска от пътни-транспортни произшествия. Този орган трябва да бъде подчинен на Министерски съвет, за да се осъществява пряк контрол върху дейността му.

С решението си ние не искаме да създадем поредната неработеща администрация, а напротив да вменим конкретни функции на определен държавен орган, който да носи отговорност за безопасността на движението, пътната инфраструктура и налагането на контрол над отговорните институции за пътната безопасност. Тази отговорност днес е размита между множество институции.

Във връзка с гореописаното, настояваме за среща, на която да се обсъди възможността за иницииране на законодателна инициатива за създаване на „Агенция за безопасност на движението по пътищата”.

Сред основните функции на този държавен орган ще са разработване на единна и координирана държавна политика за безопасност на движението по пътищата, разработване на критерии и стандарти за безопасност на движението по пътищата, налагане на системен контрол над институциите свързани с пътната инфраструктура, генерално реформиране на Закона за движение по пътищата и създаване на Правилник за прилагане на закона.

 

ИПБ

Прессъобщение

На 14.09.2018 г., от 10 ч. в БТА-София се организира пресконференция на тема:

„СТОП! на политическите интриги.“

Настояваме за незабавни действия за сигурността по нашите пътища!

Организатори:

  1. Фондация „Безопасни улици от Валя”

       2. Сдружение „Велоеволюция”

       3. Спаси София

       4. АКАБ

       5. Сдружение „Клуб Форд”

       6. Балкански институт за възстановяване и развитие

       7. Сдружение  „СЕГА”

       8. Обществен съвет за пътна безопасност

       9. Граждански комитет равни пред закона

       10. Българска асоциация за закрила на пациентите

       11. Сдружение на българските професионални шофьори

       12. Българска асоциация за рекреация, интеграция и спорт 

       13. Движение за европейско развитие на българските железници.

       14. Институт за пътна безопасност

pytna-bezopasnost-logo

Изявление

Изявление на Института за пътна безопасност

Хора, спрете и се огледайте!

Докато Президент и Премиер си мерят рейтингите и се дебнат за лични гафове, ние продължаваме да гинем по „прекрасните” ни пътища. По-лошо, гинат децата ни!

Политическите Ви игри изкарват хората на „Поход за живот”. Вече сме сигурни,  живеем в различни светове господа политици и управляващи.

Българи време е за действие!

ИПБ

Доклад 03.09.18

ПРЕДВАРИТЕЛЕН ДОКЛАД-АНАЛИЗ :
„НЕЗАВИСИМО ИЗСЛЕДВАНЕ ВЪВ ВРЪЗКА С ТЕЖКОТО ПЪТНОТРАНСПОРТНОТО
ПРОИЗШЕСТВИЕ В ГР. СВОГЕ ОТ 25.08.2018 Г.“

Този документ представлява предварителен доклад-анализ за направените констатации
на мястото на тежкото пътнотранспортно произшествие в гр. Своге от 25.08.2018 г.
Институтът за пътна безопасност е независима неправителствена организация, чиято цел е да
обедини експертния потенциал на гражданското общество в страната в полза на овладяването
на пътнотранспортния травматизъм. Read More

Саморегулираща се безопасност

Саморегулираща се безопасност

От вчера се коментират по медиите някои нови промени в законите, които в доста други държави не са задължителни, но застрахвателните компании са направили така, че хората да предпочитат да ги използват.

Андрей Ненов е българин, член на Института за пътна безопасност, живее в САЩ и работи като мениджър в Американската автомобилна асоциация. Той ни разказва подробно как са уредени тези неща там.

Има неща, без които в Америка не можеш да минеш – застраховката за колата е
едно от тях. По закон минималното ниво на гражданска отговорност е задължително за
всички – непритежаването му може да ви вкара в затвора, освен десетките хиляди долара
сметка, която няма да можеш да избегнеш , ако нямаш кой да те прокрие при инцидент.
Има неща в Америка, които са измислени и внедрени на базата на опита и риск.
Пазарът и рискът определят повечето бизнес и частни решения. Започването на работа,
почти винаги минава през дръг-тест(за наркотици). В повечето компании няма да ви
вземат при положителна проба – твърде много риск е за компанията да наеме подобен
рисков човек – знаеш ли го кога ще се напие или надруса, и ще ви съсипе бизнеса. В
моята компания, освен дръг-теста, има и проверка на полицейския регистър за пътни
нарушения – катастрофи, минаване на червено, превишена скорост и пр.. При над 3 за
последните три години – няма работа. Твърде рисков си, а и даваш лош пример за
компания фокусирана в пътната безопасност и помощ. Когато голяма компяния или
държавна организация наемат подизпълнител – проверката е задължителна – лошо
реноме гарантира, че едва ли ще спечели поръчката. Твърде рисково.

От години в България се прилага една порочна, непазарна практика на
застраховане, която не помага по никакъв начин за възпитанието на шофьори и
пешеходци. А именно практиката на уравниловка, и еднакви застрахователни премии,
независими от кола и шофьор води големите трагедии след себе си. Няма как да ме
убедите, че Опел Корса, Джип 4х4 и товарен камион могат да причинят едни и същи
бели, макар и при един и същ шофьор. Няма как да ме убедите , че шофьор с 15
нарушения зад гърба си последните 10 години, и такъв с 1 нарушение за същия период са
еднакво рискови на пътя. Няма как да ме убедите, че шофьор предизвикал 2-3 сериозни
катастрофи, и не дай си боже смърт на пътя, може да има същата застраховка в бъдеще ,
както примерно момиче, което кара винаги с 5 км под ограничението на скоростта. Това е
просто нелепо, но и много опасно. Това е всъщност именно онази уравниловка, която
направи хората еднакво безотговорни.
Диференцираните застраховки, които се прилагат по цял свят, (известни като
идеята бонус-малус в България) нямат алтернатива и не могат да бъдат отлагани повече.
Те могат само да помогнат с борбата за безопасност на пътя.

Да боравим с факти:

В САЩ нормалната застраховка за семеен автомобил (Нисан, Мазда, Форд около
100-110 кс.), е около 80-90 $/месец при един шофьор. Това е гражданската отговорност,
като за лимит на застрахователно събитие покрива около 30-50 хил $ щети. Ако е
необходимо по-високо застраховане – напр. 100-200 хил.$ и пълно “Автокаско” на колата –
може да скочи до 100-150$/месец. Това е за един шофьор и една кола. Когато
застраховката е семейна за 2-3 шофьори и 2-3 коли – тогава макар и с отстъпки, общата
цена стига до 200-400$/месец При по-мощните автомобили и по-новите – цената се качва
с 20-100%. Колкото по-нова е колата, толкова е по-скъпа застраховката. В определянето
й обаче влизат още много фактори. На първо място – какъв е шофьора. За млад шофьор
(16-20 годишен), риска е много голям, поради липсата на опит и обикновено това
оскъпява застраховката с поне 50-80%. Ако е направил и 1-2 нарушения – цената скача
поне двойно. Фактора нарушения на пътя – превишена скорост, неизправни мигачи,
катастрофа, минаване на червено, бясно (неразумно, несъобразено с условията и опасно
за другите) каране и пр. Оскъпява застраховката с 10-50-300%. Всяко нарушение на пътя,
за което е съставен акт се записва в полицейските регистри и от тях застрахователите
черпят информация. Застраховката ми преди година я качиха с 30$/месец защото спряли
съпругата ми заради неизправен заден фар. 30$ по 12 месеца е 360$ само заради това на
пръв поглед безобидно нарушение. Миналата година на мой познат – студент първа
година, най-ниското, което му предложиха бе 600$/месец. Той е на 19 години, а вече има
2 катастрофи зад гърба си. Колата му – 20 годишна струва 3000$.
Застрахователните компании предлагат и много отстъпки – така например, ако си
инсталираш смарт устройство за следене на поведението ти (към компютъра на
автомобила с GPS ), което следи кога караш, колко бързо ускоряват и спираш, колко си
опасен на пътя има отстъпка от 10-20% . Ако колата ти е с инсталирана аларма или я
държиш в гараж – също има отстъпка. Цената на застраховката е резултат на сложна
формула, в която се отчитат много фактори, но на първо място е резултат от 2 – марка на
автомобила и що за шофьор я кара. Най-добре и най-евтино е и двете да са изрядни.
Това е стимула. Застрахователите наказват финансово, ако си безотговорен, а
държавата наказва съдебно, яко нямаш застраховка. Застрахователните компании се
борят за повече клиенти, като предлагат отстъпки, промоции и т.н. Но същевременно
компаниите си имат оценка на риска, който определя премиите им. Те знаят, че глупаво
да дадат евтина застраховка на агресивен шофьор защото това ще им струва скъпо и
прескъпо. Има пазарна война за клиенти, и когато избираш застраховка, е нормално да
провериш цената поне в 4-5 застрахователя. Редовно ми се случва да намеря компания,
която ми дава 30-50% по-ниско от другите. Двете системи – държавен контрол и частна
застраховка се допълват, без държавата пряко да се меси в цените.

Истинския контрол и безопасност на пътя изискват въвеждането максимално
бързо на подобна система в България. 2 неща трябва да се осигурят:
1. Държавата да осигури регистър на нарушенията на шофьорите с достъп за четене
на застрахователните компании и съдебните органи до него
2. Застрахователните компании да разработят самостоятелни рисково обосновани
продукти за застраховане , които да отчитата едновременно
a. Тип, мощност, състояние на автомобила
b. Персонален профил – възраст, нарушения, и пр. на шофоьра.
И оттам свободно пазарно определяне на цените, на база горните две.
Когато подобен модел бъде въведен, той самостоятелно ще стимулира
безопасността на пътя и изглади съществуващи нерешими проблеми. 

Примери:
1. Автомобилна компания наема шофьор за обслужване на
камионите/автобусите й. Той обаче има 10 нарушения зад гърба си и
изведнъж застраховката му става вместо 200 лв на година, 2000 лв на
година , които компанията трябва да плати . Дали ще го наеме ?
2. В светлината на катастрофата при Своге, очевидно е че много хора щяха
да бъдат спасени, ако имаше колани на седалките. Спора за коланите в
автобусите, които очевидно не се решава заради финансовия проблем –
твърде е скъпо да преоборудваш автобус, може да бъде решен много
лесно. Застраховката на автобуса, ако е изправен с минат технически
преглед е 200 лв/месец примерно, а ако няма колани – 1000 лв/месец. 

a. Дали, при тази сметка собственика ще се мотае дълго?
b. Откъде накъде заради стиснатостта и немърливостта на собственика
– Застраховател и Държавния фонд ще плащат солидните
обещетения ?
c. Автомобилния/автобусния парк много бързо ще се обнови, а старите
небезопасни превозни средства ще намерят нови цени и път към
други държави.
3. В САЩ карането без книжка е подсъдно, особено, ако е след отнемане
заради пияно шофиране или много нарушения. Дали в България, ако има
вероятността да влезеш за няколко месеца в затвора, ще рискуваш да се
качиш на кола. Както онзи убиец на 3-ма студенти, който бе с 95
нарушения, ако не се лъжа.
4. Имаш млад шофьор – неопитен. Ама той/тя много искали да се возят с
приятелите си и да карат бясно. Слагаш му застраховка (но не на
автомобила), а на автомобил+шофьор , която е с 300% по-скъпа, заради
младостта на шофьора, и заради това че има 1 акт за превишена скорост, и
да видим, колко често ще се изкуши да кара със 180 км/ч. А ако направи
още едно нарушение – качваш застраховката с още 100% .
5. Всички тези шофьори, които имат по 5-10 нарушения, и не им пука дали
изпреварват при двойно непрекъсната, дали премигват зад теб по
магистралата дали ще продължат да го правят ако вместо 50 лв глоба
еднократно, или на ръка 🙁 им се наложи вместо 200 лв на година да
плащат по 1000 на година ? Превенцията на безопасността не е в
еднократните глоби, а в това да знаеш, че всеки ден/месец ще е така,
докато не станеш по-малко рисков.

6. Имало проблем с автомобили регистрирани в България, но които се
шофират в чужбина. При които компаниите трябвало да изплащат огромни
обезщетения. Елементарно решение – добавяш фактор “извън страната” и
цената за застраховка скача с 100-200%. В САЩ например, ако трябва да
ходиш в Мексико с автомобила – се плаща отделна застраховка. Защо да се
открива топлата вода?
7. Ама Застрахователните компании се опасявали, че ако една въведе
системата, ще пострадат финансово. Нищо подобно – дай й право да
определя цените на пазарен принцип, и да може да предложи с 10-20%
по-евтина застраховка на шофьори, които нямат нарушения и Ви
гарантирам, че след 4 месеца ще си удвои пазарния дял.
В горепредложените промени няма нищо ново. Нищо, което вече да
не е изпитано и да не е дало своя резултат. Просто трябва да се приложи.
Без особена административна намеса, а просто да се остави пазара да
определя цените и стимулира безопасността на движението.

Андрей Ненов
САЩ,
Мениджър в ААА (Американска Автомобилна Асоциация) и член на Института за пътна безопасност

 

 

Нов Орган

Налице е политическа воля за промяна на модела за управление

По време на съвещание при премиера представители на Института за пътна безопасност успяха да убедят правителството, че е нужна промяна на системата за управление на пътната безопасност в страната. 

След срещата на импровизирана пресконференция беше обявено създаването на нова структура.

Вижте изявлението на инж. д-р Богдан Милчев, член на УС на Института за пътна безопасност, на 29.08.2018 г.  по време на извънредната пресконференция в Министерски съвет по повод създаването на единен държавен орган за пътна безопасност.

Цялата пресконференция:

 

ИПБ

Становище

СТАНОВИЩЕ

На Институт за пътна безопасност

Относно: състоянието на път II-16 София-Своге-Мездра

Път II-16 с обща дължина от 81,779 км. е т. нар. „Искърско дефиле“. Изключително живописен път и важна свързваща артерия по направлението Видин-София, особено когато Е79 е в ремонт или поради други причини по направлението А-2, I-1 не може да се преминава (направлението София-Ботевград-Мездра-Враца). В тези не редки случаи се използва Искърското дефиле като алтернатива.

В тази връзка с договор за строителство от 03.08.2011 г. е възложено изпълнението на „Рехабилитация и реконструкция на път II-16 от републиканската пътна мрежа“ във връзка с проект Транзитни пътища V, Лот 17. Стойността на този ремонт е 22 957 298,00 евро без ДДС /СМР + аванс/, а заложеният срок на изпълнение е 24 месеца + 365 дни за съобщаване на дефекти. Официално проектът за рехабилитация е завършен на 27.12.2016 г. (Официална информация получена по реда на ЗДОИ чрез Решение № РД-ОИ-55/23.08.2018 г.).

По информацията, предоставена на Института, става ясно и че „Агенция „Пътна инфраструктура“ е организирала провеждането на оглед на обекта от комисии с цел констатиране на всички гаранционни дефекти. Огледите са проведени и наличните гаранционни дефекти са описани. Тяхното отстраняване следва да бъде извършено от фирмата изпълнител на обекта – ДЗЗД „Трейс Своге“, като се планира това да се случи преди началото на зимния сезон. Read More