Институтът за пътна безопасност подкрепи националния автоинструкторски протест

Автоинструктори от цялата страна взеха участие в национален протест на 14 януари (вторник) от 13:00 часа на пл.Батенберг в София. Протестът бе организиран от Националния автоинструкторски съюз, Българския автоинструкторски съюз и Съюза на българските автомобилисти – СБА, с подкрепата на ИПБ.

Основното искане на протестиращите е незабавно да бъде отменена заповедта на министъра на образованието и науката от 15.11.2019 за увеличение на броя на часовете по кормуване от 31 на 42. Тази промяна е тясно обвързана с въвеждането на нова система за контрол върху практическото обучение на водачите. Начинът на въвеждане на системата за контрол от Министерството на транспорта даде основание на голяма част от експертите в сферата да се усъмнят, че става въпрос за корупционна схема.

Договорът за изработка на системата е подписан в момент, в който работната група по обсъждане на промените, все още не е приключила своята работа. Междувременно, фирмата, на която е възложена изработката, вече е била готова със софтуера и той дори е предоставен за тестване на определени автоинструктори. В тази връзка възникват няколко въпроса, на които протестиращите очакват да получат отговори:

Възможно ли е фирмата да е работила върху изработката на система за сигурност преди държавата да ѝ я възложи?

Как собствениците на фирмата са знаели предварително, че изработката на тази система ще бъде възложена точно на тях?

Кой е работил по тази система, тъй като към момента на сключване на договора фирмата няма наети работници, не внася осигуровки и няма публично оповестени проекти, свързани с възложените ѝ дейности?

Възможно ли е промените да се правят с цел една частна фирма да събира такса (в размер на 20-30 лв) от 60-70 000 курсисти годишно за достъп до тази система?

Ако последното съмнение е вярно, възможно ли е по този начин да се цели пренасочването на близо 2 милиона лева годишно към една частна фирма?

Националният протест е поредна стъпка срещу въвеждането на допълнителна тежест автоинструкторите и обучаващите се шофьори, след като през месец декември бяха събрани близо 1000 подписа на автоинструктори срещу промените.

При провеждането на протеста се събраха повече от 600 коли и 4000 човека, като под натиска на справедливите искания, министрите на транспорта и образованието обявиха, че ще се изработят нови правила в нова работна група за учебната документация. Подкрепа намери искането и в тази група да влязат истински представители на бранша, а не самопровъзгласили се лобисти, каквото е положението в момента.

Споделяне

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

English